2023-10-10
Den 1 oktober 2023 kom det nya regler om marknadsföring som försäljare bör känna till.

Om du använder prissänkning som ett sätt att sälja varor kallas det för marknadsföringskampanjer. Detta förknippas ofta med ordet "rea", men har också ofta andra kampanjnamn som "tillbaka till skolan", "nyårsrea" och så vidare. Dessa kampanjer är en viktig del av detaljhandeln och därför är förändringar i lagstiftningen som reglerar detta betydande.

De nya reglerna kommer som en del av införandet av EU:s moderniseringsdirektiv (EU 2019/2161):



När priset på varor marknadsförs som reducerat ska näringsidkaren lämna information om varans tidigare pris. Ordinariepris är det lägsta pris som näringsidkaren har använt i minst 30 dagar innan marknadsföringskampanjen startade. Med lägsta pris menas det pris som tillämpats för varan till allmänheten, eller andra större konsumentgrupper som tillhör olika lojalitetsprogram eller kundklubbar. Om prissänkningen ökar successivt är ordinariepris det lägsta priset före första prissänkningen.

Dessa regler skiljer sig inte helt från vad som varit praxis i Norge, men det finns vissa saker som skiljer sig. Särskilt regeln för fastställande av varans verkliga preliminära pris och vilka priser som ska användas för att fastställa detta. Hittills har regeln i Norge varit att ordinariepris ska anses vara det lägsta pris varan har sålts för under de senaste sex veckorna, förutom under marknadsföringskampanjperioder. De nya reglerna ändrar detta på tre punkter.

1. Perioden ändras från sex veckor till 30 dagar.

2. Faktisk försäljning krävs inte längre. Det är inte längre nödvändigt att kunna dokumentera att varan sålts till förskottspris för att den ska anses som förskottspris.

3. Erbjudanden om kundklubbar, lojalitetsprogram och liknande ska anses vara en del av förprisunderlaget.

Reglerna normaliseras nu över marknader, och det är en stor fördel för aktörer som arbetar på flera marknader i Norden. För att hålla koll på priser, vilket pris du kan annonsera och vad andra aktörer på marknaden tar för liknande varor kan du använda BuildFlow. Du kan ställa in specialiserade utdrag för att hålla reda på priser på kategorier och artiklar med bara en knapptryckning.

Tillbaka